پشت صحنه سریال raised by wolves (بزرگ شده در دامن گرگ ها)

 

پرینتر سه بعدی و سینما

 

لوازم، ماسک ها و پوشش ها، اعضای ارگانیک مصنوعی و تجهیزات ساخته شده با چاپگر سه بعدی در این سریال

حیات بخشیدن به دنیاهای جدید و تخیلی برای صنعت فیلم و سینما چالش برانگیزاست و وقتی صحبت از خلق موجودات فضایی و تخیلی می شود، سختی این چالش نیز چند برابر می شود. اکثرمردم بدون آن که متوجه روند پشت صحنه برنامه ها وفیلم های تلوزیونی شوند، به تماشای آن ها می پردازند. واقعیت این است که تعداد زیادی از تیم های تخصصی و فنی تلاش می کنند تا این جهان ها به واقعیت تبدیل شوند و یا حتی یک شئ کوچک برای یک ثانیه روی صفحه ظاهر شود.

با وجود پیشرفت های CGI و جلوه های دیجیتالی درچند دهه گذشته، گریم مصنوعی، جلوه های عملی، و انواع لباس ماسک و لباس مخصوص، همچنان بخشی اساسی درساخت فیلم است. ایجاد طرح وایده ی اولیه وساخت وسایل مورد نیازاغلب بسیاروقت گیر بوده وبا وجود برنامه زمانی فشرده ای که اکثرشرکت های فیلم سازی دارند، جای خطای زیادی باقی نمی ماند.

برای سری جدید HBO Max Raised by Wolves ، به کارگردانی ریدلی اسکات که در آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده، چاپ سه بعدی امکان ایجاد یک دنیای علمی-تخیلی دلچسب و بسیار جذاب را فراهم آورده است. دراین مقاله، Jaco Snyman، بنیانگذار Dreamsmith و طراح اصلی پروتزهای فیلم سازی این مجموعه، ما را به پشت صحنه می برد تا تکنیک های مختلفی را که برای ایجاد موجودات خارق العاده استفاده کرده اند، به نمایش بگذاریم.

پیش تولید: محدودیت زمانی

این سریال، نمایشی آینده نگرانه است و"raised by wolves" نام دارد. داستان این سریال حول دو شخصیت به نام اندروید پدر واندروید مادراست که ماموریت دارند پس ازنابودی زمین توسط یک جنگ بزرگ، فرزندان انسان را در یک سیاره دیگر پرورش دهند. فیلمبرداری فصل اول در10 قسمت و درشهر کیپ در آفریقای جنوبی توسط آرون گوزیکوفسکی انجام شد.

مستقر در آفریقای جنوبی،Dreamsmith ، تحت هدایت بنیانگذارآن Jaco Snyman وتیم 12 نفره پروتزکارهایش، چالش زنده کردن دنیای علمی-تخیلی Raised by Wolves را برعهده داشتند. این شرکت برروی بیش از60 فیلم سینمایی و بیش از40 آگهی تجاری کارکرده و دربسیاری ازپروژه های فیلم سازی بین المللی از جمله "منطقه 9" نقش داشته وهمچنین با تیم سازنده ی فیلم برنده جایزه اسکاروبافتا یعنی "Mad Max: Fury Road" همکاری داشته اند.

Dreamsmith مجبور بود با یک برنامه فشرده کارکند، طوری که بین هردوقسمت حدوداً دوتا سه هفته فاصله زمانی وجود داشت تا بتوانند قطعات نهایی را برای تصویربرداری ونمونه سازی قسمت بعدی تأیید و تولید کنند.

Jaco Snyman ، بنیانگذار  Dreamsmith  گفت:

"روند خلق تجهیزات، پروتزها واعضای مصنوعی با جلسه ای با کارگردان درباره آنچه که اوبرای این قسمت تصورمی کند آغازمی شود. سپس طرح ها ایجاد می شوند و پس ازتأیید، ما شروع به ساخت طرح می کنیم. مدت زمان تولید ما برای طراحی ها از یک روز تا چند هفته متفاوت است، بسته به برنامه خاص هرقسمت، با استفاده ازچاپ سه بعدی به عنوان بخشی ازفرایند ساخت، ما می توانیم درمحدودیت زمانی داده شده، چیزهای بیشتروباکیفیت تری ارائه دهیم. قبل ازدوران چاپ سه بعدی ما می توانستیم چیزی شبیه این را با گل رس درست کنیم، یک قالب درست کنیم و سپس داخل آن پلاستیک ریخته، تمیزکرده ورنگ کنیم. ممکن است سالها طول بکشد. اکنون می توانیم آن را با پرینتر سه بعدی چاپ کنیم و با جزئیات، تمیز رنگ آمیزی کنیم. "

 

با استفاده از یک برنامه چالش برانگیزSnyman و تیمش تصمیم گرفتند به استفاده ازانواع چاپگرهای سه بعدی رزینی و FDM روی بیاورند. اومعتقد است:

"قطعات سخت واجزائ ربات ها وکاراکترهایی که اندروید نام دارند طوری جلوه می دهند که گویا ماشین کاری شده واز جنس فلز اند. من واقعا از نتیجه ای که با چاپگر های سه بعدی به دست آوردم رضایت دارم. می شود انواع مختلفی ازاشیاء را درزمان کم، دقت بالاوکیفیت وویژگی مورد نظر تهیه کرد.من قبلا هم ازپرینتر های سه بعدی برای این کاراستفاده کرده بودم اما سریال raised by wolves تجربه ای متفاوت بود که در آن مجبور به استفاده ی بیش از پیش ازتکنولوژی پرینت سه بعدی شدم.

 

چاپ سه بعدی در فیلم سازی

 

فرایند ساخت تجهیزات، اعضا وموجودات تخیلی درسریال raised by wolves

به صورت کلی فرایند ساخت، مراحل زیررا طی می کند.

  1. ایده و طرح اولیه پردازش و تایید می شود.
  2. فرد یا شئ مورد نظر اسکن سه بعدی می شود.
  3. مدل سه بعدی به صورت دیجیتالی حجاری می شود.
  4. مدل نهایی از مدل پرینت سه بعدی شده قالب گیری شده، پردازش ورنگ زده می شود.

آقای Snyman معمولا دو نمونه از هرقطعه ی نهایی تهیه می کند. یکی برای استفاده درصحنه ودیگری به عنوان نمونه ی اضافه.

ربات هک شده

ابتدا یک اسکن سه بعدی از سروصورت بازیگر تهیه شد تا ابعاد و اندازه ی ماسک درست باشد. سرربات با رزین شفاف پرینت سه بعدی شد تا بتواند مایع داخل را نشان دهد. سپس قسمت های فلزی با اسپری کروم رنگ شد و کپسول های شیشه ای با رنگ خوراکی زرد پرشد تا ظاهری شبیه اسید داشته باشد. قطعه ی نهایی به عنوان ماسک استفاده شد.

اسکلت کهنه

مدل سر جداشده و اسکلت ربات با نرم افزار zbrush و براساس مدل اسکن شده از سربازیگر طراحی شد. مدل سه بعدی سپس به قطعات مختلف تقسیم شد تا قابل پرینت باشد. آقای sydman  پس از اتمام این مدل، تحت تاثیر میزان جزئیات به دست آمده با پرینتر سه بعدی SLA قرار گرفت و به این نکته اشاره کرد که این میزان جزئیات با روش های سنتی به هیچ امکان دست یافتنی نبود.

سر ربات اندروید

 

 پرینت سه بعدی سر ربات

برای این سراسکلت مانند، ابتدا قالبی از سربازیگر تهیه شد وسپس قالب اسکن سه بعدی شد. با داشتن مدل اسکن شده، امکان اعمال طرح ماسک روی مدل فراهم شد. پس از اتمام این فرایند، مدل دیجیتالی به چند قسمت تقسیم شده و با رزین شفاف پرینت سه بعدی شد. همچنین یک قالب ازاسکلت برای ساختن نمونه ی سیلیکونی همین مدل نیز تهیه شد تا برای صحنه های اکشن بتواند مورداستفاده قراربگیرد. ساخت چنین ماسکی با روش های حجاری با گل رس و خمیرمجسمه سازی می توانست بسیار زمانبرباشد، مخصوصا با وجود سطوح صاف که ظاهرفلزی و ماشین کاری شده دارند، به همین دلیل ازچاپگرهای سه بعدی رزینی برای ساخت این نمونه استفاده شد.

جنین موجود فضایی

پرینت سه بعدی در فیلم سینمایی

 

نه تنها ربات ها، بلکه موجودات تخیلی فضایی نیز جزئی از این سریال هستند. برای یکی از قسمت ها نیاز به ساخت یک جنین موجود فضایی بود، برای ساخت جنین، مدل سه بعدی به صورت دیجیتالی حجاری شد و با رزین خاکستری پرینت شد تا به عنوان نمونه ی اولیه به کارگردان نشان داده شود. پس از تائید کارگردان یک قالب ازمدل با رزین شفاف پرینت سه بعدی شد و سپس توسط سیلیکون از مدل قالبگیری شد.

جراحی باز اندروید مادر

 

پرینت سه بعدی ربات

شخصیت مثبت داستان، اندروید مادردر یکی از قسمت ها جراحی باز می شود. برای این کار لایه های داخلی پوست ربات با رزین انعطاف پذیر پرینت شد. مدل پوست که مش بندی به سبک voroni داشت به صورت چند تکه پرینت شد و سپس توسط چسب متصل گردید.

کالبد شکافی ربات اندروید

در یکی از قسمت ها یکی ازاندروید ها برای جمع آوری قطعات، کالبد شکافی می شود. برای ساخت این صحنه لازم بود تا آناتومی دقیقی ازیک ربات انسان نما ساخته شود. برای این کار ابتدا از بدن بازیگر اسکن سه بعدی تهیه و سپس چهار لایه ی مجزا به کمک چاپگر سه بعدی ساخته شد: پوست، پوست زیر، استخوان های دنده وارگان های داخلی. برای ساخت لایه ی اول پوست ابتدا مدل سه بعدی قالب هسته ی داخلی طراحی و قالب مخالف ازآن استخراج شد. سپس مدل ساخته شده به چهار قسمت تقسیم شده تا برای پرینت سه بعدی آماده شود. این قالب با پرینترسه بعدی اف دی ام ساخته شد وداخل آن با سیلیکون پرشد تا بافتی شبیه پوست داشته باشد. ساخت لایه ی پوست زیرین هم پروسه ای مشابه را داشت. کاشتن مو وو رنگ آمیزی پوست نیزتوسط هنرمند مینیاتوریست و پروتز ساز Ashley Alexander Powell انجام شد. برای ساختن دنده ها، قطعات نهایی با رزین شفاف پرینت سه بعدی شده و سپس با طلا آبکاری شد و قسمت هایی از آن با رنگ مشکی مات رنگ آمیزی شد تا ترکیب بافت ورنگ مورد نظر به دست بیاید. آقای Snyman در باره ی تفاوت نوع استفاده اش از تکنولوژی های مختلف چاپ سه بعدی می گوید: برای قطعاتی که بزرگ تر هستند و یا جزئیات کمتردارند مثل برخی پروسه های قالب سازی از پرینتر سه بعدی FFF یا FDM استفاده می کنیم. برای ساخت قطعات نهایی که جزئیات بیشتری دارند از پرینتر های SLA یا DLP استفاده می کنیم.

پردازنده ی ارگانیک

دردنیای سریال Raised by wolves ربات های اندروید پردازنده ی های ارگانیک بخصوصی دارند که برای ساختن مدل این پردازنده ها مجموعه ی Dreamsmith دو روش مختلف را انتخاب کردند. روش اول ساخت قالب با پرینتر سه بعدی و سپس قالب گیری با سیلیکون شفاف و نرم بود و روش دوم ساخت پردازنده با رزین شفاف بود. روش اول چندان موفقیت آمیزنبود بنابراین آن ها مستقیما از پرینت سه بعدی برای ساخت مدل نهایی استفاده کردند. این پردازنده دو بخش داخلی و بیرونی دارد که با رزین شفاف چاپ سه بعدی شدند وداخل قسمت درونی رنگ شده و فضایی بازایجاد شد تا درآن یک ال ای دی بنفش قرار داده شود که نهایت ظاهری خارق العاده به این مدل می دهد.

دست مکانیکی

 پرینت سه بعدی دست مکانیکی

این دست مصنوعی مکانیکی یکی از چالش برانگیزترین مدل ها بود. انگشت ها باید قابلیت تغییر حالت را داشتند و با توجه به محدودیت زمانی، کار دشواری بود. مدل به صورت دیجیتال طراحی شده و سپس به قطعات مختلف تقسیم شد تا برای ساخت در پرینتر سه بعدی قرار بگیرد.

فرایند ساخت فیلم و سریال های تخیلی بسیار پیچیده است به طوری که بسیاری از پروژه ها به دلیل کمبود بودجه و هزینه بربودن صحنه ها لغو می شوند. پس از ظهور تکنولوژی چاپ سه بعدی، صنعت فیلم سازی نیز به گروه طرفداران این روش، "نمونه سازی سریع" پیوستند و امروزه کمتراستودیو ومجموعه ی فیلم سازی در دنیا وجود دارد که از امکانات تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده نکند.

 

کلیه ی حقوق انتشار این مقاله برای وبسایت استودیو سه بعدی محفوظ است.